تاثیر سرعت سایت بر سئو

تاثیر سرعت سایت بر سئو

این روزها با گسترش تکنولوژی، روند زندگی و کسب و کارها بسیار متحول شده است. افراد می ‌توانند در کمترین زمان ممکن تنها به کمک اینترنت، بسیاری از نیازهای روزمره خود را برآورده کنند. البته افزایش سرعت در روند کارها باعث شده تا بسیاری از مدیران وب سایت با چالش ‌های خاصی روبرو شوند. در واقع وب سایت ‌هایی که در حوزه‌ های مختلف به مشتریان و مخاطبان خود خدمات ارائه می‌کنند، می ‌بایست سایت خود را از هر نظر بهینه کنند. یکی از مهم ترین فاکتورها در مدیریت وب سایت، تمرکز بر روی سرعت آن است. معمولا وب سایت ‌هایی که از سرعت پایینی برخوردار هستند شانس زیادی برای جلب توجه کاربران ندارند. در این مطلب قصد داریم در رابطه با تاثیر سرعت سایت بر سئوی آن صحبت کرده و به این موضوع بپردازیم که فاکتور سرعت تا چه اندازه می ‌تواند در بهبود رتبه آن نقش داشته باشد.

منظور از سرعت سایت چیست؟

سایت در واقع ویترینی از کسب و کار شما در فضای مجازی است. بنابراین اینگونه نیست که تنها یک سایت را طراحی و راه‌ اندازی کرده و آن را به حال خود بگذارید و انتظار داشته باشید که این سایت شما را نهایتاً به سودآوری و کسب درآمد برساند. زمانی که سایت خود را راه‌ اندازی می‌کنید بایستی به صورت مرتب روی آن نظارت و کنترل داشته باشید. یک سایت برای رشد و ارتقای رتبه نیاز به رسیدگی دارد. چرا که فضای مجازی فرصت‌ های طلایی زیادی را در اختیار کسب و کارها قرار می ‌دهد و به همین دلیل رقابت در این عرصه بسیار تنگاتنگ است.

برای اینکه بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید، لازم است با تکنیک‌ های بهینه سازی و سئوی سایت آشنا شوید. یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در رشد یک وب سایت بسیار تاثیرگذار است، سرعت آن می ‌باشد. سرعت سایت به این معناست که کاربران در چه مدت زمانی می ‌توانند به محتوای مورد نظر خود در سایت دسترسی داشته باشند. یعنی فرد برای نمایش یک محتوای صوتی، تصویری، متنی و… بایستی چه مدت زمانی را منتظر بماند. هرچه زمان انتظار برای کاربر کمتر باشد، این یعنی سرعت سایت بیشتر است.

به هر اندازه که سرعت صفحات یک سایت بیشتر باشد سرعت کل سایت نیز افزایش خواهد یافت. این موضوع برای کاربران از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر کاربران، موتور جستجوی گوگل نیز سرعت سایت را یکی از مهم ‌ترین فاکتورها در بهبود رتبه سایت مطرح کرده است. ممکن است یک سایت از تعداد صفحات بی‌ شماری تشکیل شده باشد. در صورتی که حتی یک صفحه از سایت، سرعت بارگذاری بسیار کندی داشته باشد همین یک صفحه می تواند تاثیر منفی بر سرعت کل سایت بگذارد. بنابراین مدیران وب سایت می ‌بایست به طور مرتب عوامل و پارامترهایی که می ‌توانند سبب کندی سایت شوند را شناسایی کرده و در جهت حذف یا اصلاح آن ها برآیند. 

سرعت سایت

تاثیر سرعت سایت بر سئو

اگر بخواهیم به اهمیت سرعت سایت بپردازیم، بایستی بگوییم سرعت به طور کلی روی دو فاکتور اساسی تاثیر مستقیم می‌گذارد که این دو فاکتور عبارتند از: تجربه کاربری و سئوی سایت. بله، بایستی بدانید که برای بهبود سئوی سایت باید حتماً روی سرعت آن کار کنید. اگر در خصوص سئوی سایت اطلاعات مختصری هم داشته باشید حتماً به خوبی می ‌دانید که یکی از عوامل بسیار مهمی که می ‌تواند روی افزایش سئوی سایت تاثیرگذار باشد رضایت کاربران است.

تصور کنید شما برای جذب مخاطب از انواع مختلفی از تبلیغات و تکنیک‌ های سئو استفاده می‌کنید و کاربر پس از تلاش بی ‌وقفه شما، نهایتاً مجاب می ‌شود تا سری به سایتتان بزند. اما زمانی که وارد سایت می ‌شود، برای بارگذاری یک محتوای ساده می ‌بایست زمان زیادی را به انتظار بنشیند. این اتفاق زمانی رخ می ‌دهد که سرعت سایت شما بسیار کند و پایین است.

کاربران تمایل دارند با یک کلیک ساده به سرعت به آنچه که می‌ خواهند دسترسی پیدا کنند. زمانی که لود شدن یک صفحه بیش از حد نرمال طول می‌کشد این موضوع سبب نارضایتی کاربران شده و آن ها به سرعت صفحه مورد نظر را ترک می‌کنند. هرچه نرخ پرش سایت بیشتر شود این موضوع روی سئوی سایت تاثیری منفی و مخرب خواهد گذاشت.

حال تصور کنید سایت از سرعت قابل قبولی برخوردار باشد. در چنین شرایطی کاربران به راحتی در صفحات مختلف پیمایش کرده و یک تجربه کاربری لذت بخش را خواهند داشت. این موضوع رفته رفته سبب افزایش تعداد کاربران و بازدیدکنندگان از سایت می ‌شود. همانطور که مطلع هستید با افزایش تعداد بازدید کنندگان، سئوی سایت بهبود بخشیده و رتبه آن ارتقا پیدا می کند. 

تاثیر سرعت سایت بر ثبت صفحات آن توسط گوگل

برای اینکه یک سایت اینترنتی بتواند در فضای وب به جایگاه قابل قبولی دست پیدا کند، علاوه بر بهبود تجربه کاربری بایستی به الگوریتم ‌های گوگل نیز توجه داشته باشد. در این مورد می ‌توان گفت زمانی که سایت شما از سرعت بالایی برخوردار باشد، علاوه بر افزایش و رضایت کاربران، موتور جستجوی گوگل نیز به سایت شما توجه ویژه ‌ای خواهد داشت.

ربات ‌ها و خزنده ‌های گوگل به صورت مرتب در حال بررسی صفحات سایت ‌های مختلف هستند. به هر اندازه که سرعت صفحات سایت بیشتر باشد، عملیات بررسی صفحات توسط ربات ‌های گوگل نیز با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و این موضوع قطعاً در ایندکس کردن محتوای سایت، ثبت صفحات آن توسط گوگل و بهبود سئوی سایت تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

در مقابل اگر سایت از سرعت قابل قبولی برخوردار نباشد، این احتمال وجود دارد که خزنده‌ های گوگل به برخی از صفحات دسترسی نداشته باشند. بنابراین این موضوع سبب می‌ شود تا فرایند بررسی و ارزیابی سایت به طور کامل انجام نشود. ممکن است در ابتدا کند بودن سرعت سایت چندان برای شما اهمیت نداشته باشد. اما رفته رفته و با گذشت زمان این مسئله می ‌تواند مشکل آفرین شده و با کاهش رتبه سایت، آن را به قعر لیست گوگل هدایت کند.

سرعت سایت

دلایل کاهش سرعت سایت

مسلماً اولین اقدامی که برای افزایش سرعت سایت می ‌بایست انجام دهید، این است که دلایلی که می توانند باعث کند شدن سایت شوند را شناسایی کنید. زمانی که بتوانید این پارامترها را به طور دقیق و درست تشخیص دهید، شانس رفع مشکل و افزایش سرعت سایت بیشتر خواهد بود. در این بخش به چند مورد اساسی و مهم که می ‌توانند سرعت سایت را به طرز چشمگیری کاهش دهند اشاره می کنیم:

  • هاست یا سرور سایت
  • مرورگر
  • تم یا قالب استفاده شده برای سایت
  • وجود تبلیغات و آگهی ‌های بسیار زیاد در صفحات سایت
  • شیوه کدنویسی سایت
  • عکس ‌ها و ویدئوها
  • ریدایرکت‌ های غیر ضروری
  • هک شدن وب سایت
  • ویروسی شدن وب سایت
  • افزایش حجم دیتای کش شده
  • و دیگر مشکلات نرم‌افزاری

هرکدام از این عوامل، مشکل بزرگی هستند که باعث افت سرعت سایت می شوند. با کشف مشکل می‌توانید به سرعت راهکاری برای برطرف کردن آن پیدا کنید. این گونه هم در زمان خود صرفه‌ جویی می‌کنید و هم از جایگاه و رتبه ای که برای سایت خود در موتور جستجوی گوگل بدست آورده اید محافظت می‌کنید.

روش ‌های افزایش سرعت سایت

پیش از هر چیزی بایستی به این موضوع اشاره کنیم که اگر در زمینه سئو و بهینه‌ سازی سایت اطلاعات چندانی ندارید بهتر است برای افزایش سرعت سایت خود حتماً از شرکت‌ های معتبر و متخصص کمک بگیرید. معمولا کارشناسان و متخصصین سئو با دانش و تجربه زیادی که در این حوزه کسب کرده ‌اند می ‌توانند به سرعت مشکل سایت شما را شناسایی و آن را برطرف کنند.

البته که درخواست کمک از این مجموعه ‌ها نیازمند پرداخت مبلغ مشخصی است. اما شما می ‌توانید اطمینان حاصل کنید که مشکل به طور کامل رفع خواهد شد. اما اگر تا حدودی در خصوص نحوه مدیریت سایت و تکنیک‌ های سئو مهارت دارید، می ‌توانید با کمک راهکارهایی که در ادامه ارائه می‌کنیم مشکل خود را برطرف کنید. 

استفاده از هاست مناسب 

برای اینکه بتوانید وب سایت خود را در فضای اینترنت راه انداخته و منتشر کنید، قطعاً به یک هاست نیاز دارید. برخی از افراد برای پرداخت هزینه کمتر به سراغ هاست ارزان قیمت می روند. در حالی که ممکن است چنین هاستی از کیفیت و اعتبار کافی برخوردار نبوده و در طولانی مدت آن ها را با مشکلات عدیده ‌ای روبرو کند. هاست را می ‌توان در واقع زیرساخت و زیربنای سایت به شمار آورد.

این فضای میزبانی بایستی شرایط ایده ‌آل و مطلوبی داشته باشد. اگر می‌خواهید سایت شما از سرعت بالا و قابل قبولی برخوردار باشد، بایستی حتماً از یک هاست استاندارد و با قابلیت بالا استفاده کنید. البته که می ‌توان در میانه راه هاست جدیدی خریداری و استفاده کرد و یا به صورت اشتراکی از یک هاست استفاده کرد. اما هیچ کدام از این روش ‌ها مفید و موثر نیستند.

تغییر هاست ممکن است رتبه شما را در موتور جستجوی گوگل کاهش داده و استفاده از هاست اشتراکی نیز سرعت صفحات سایت و لود شدن فایل ‌های شما را به شکل چشمگیری کاهش می‌ دهد. هاست اشتراکی از آن جایی که در دسترس چند سایت مختلف قرار می‌گیرد، مشکلات و باگ های بسیار زیادی را ایجاد خواهد کرد. بنابراین اگر به دنبال یک راهکار موثر برای افزایش سرعت و بهبود سئوی سایت خود هستید، بهتر است حتما در زمان خرید هاست، نسبت به کیفیت آن اطمینان حاصل کنید.

 

سرعت سایت

توجه به روش طراحی سایت و نحوه کد نویسی آن

اگر بتوانید از همان قدم‌ های ابتدایی برای طراحی و راه ‌اندازی سایت کاملاً برنامه ‌ریزی شده و با دانش پیش بروید، احتمالاً در آینده با مشکل کاهش سرعت سایت مواجه نخواهید شد. اگر کد نویسی سایت را به شرکت‌ های برنامه نویس واگذار کرده ‌اید، بایستی از مهارت و تخصص تیم برنامه نویسی اطمینان حاصل کنید. چرا که کد نویسی سایت تاثیر مستقیمی بر روی سرعت آن دارد.

برخی از افراد بر این باورند که با کد نویسی ‌های بی ‌رویه می ‌توانند سایت خود را به شکل موثر بهینه کرده و به جایگاه قابل قبولی در گوگل برسند. اما بایستی بدانید کد نویسی خارج از حد اعتدال و یا بهینه نبودن کدها دو عامل بسیار مهم در کاهش سرعت سایت هستند. علاوه بر این، استفاده از صفحه سازها برای طراحی صفحات سایت و قالب‌ های آماده ‌ای که تنظیمات بسیار زیادی دارند نیز می ‌تواند سرعت سایت را کُند کند.

استفاده از تبلیغات و آگهی ‌ها در زمان مناسب

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، استفاده بی ‌رویه از آگهی و تبلیغات در سایت می ‌تواند روی سرعت سایت تاثیر منفی بگذارد. این موضوع به خصوص برای وب سایت ‌هایی که به تازگی طراحی و راه ‌اندازی شده ‌اند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر سایت شما تازه وارد است نباید در صفحات سایت خود از تبلیغات و انواع آگهی ‌ها استفاده کنید.

معمولا سایت ‌های تازه تاسیس در ابتدای کار خود بازدید چندان زیادی ندارند و استفاده بدون دلیل از تبلیغات می‌ تواند سرعت سایت آن ها را کاهش دهد. بنابراین اگر به دنبال یک روش برای بهبود تجربه کاربری سایت خود هستید لازم است ابتدا کمی بر روی محتوایی که روی سایت قرار می ‌دهید کار کنید. زمانی که موفق شدید با استفاده از تکنیک ‌های سئو با ارائه ارزش برای کاربران بازدید سایت خود را افزایش دهید، می‌ توانید از تبلیغ و آگهی نیز در صفحات سایت استفاده کنید.

بهینه کردن تصاویر و ویدیوها

بهتر است بدانید هر چیزی که روی سایت خود قرار می ‌دهید می تواند بر روی سرعت آن تاثیرگذار باشد. از یک متن ساده گرفته تا انواع تصویر، ویدئو و فایل‌ های قابل دانلود. هر تصویر و فایل ویدئویی معمولاً حجم مشخصی دارد. شما باید بتوانید با استفاده از نرم ‌افزارهای مختلف بدون افت کیفیت، حجم تصاویر و ویدیوها را کاهش دهید. هرچه حجم فیلم و عکس کمتر باشد، سرعت سایت شما به همان نسبت افزایش پیدا خواهد کرد. بهتر است قبل از اینکه فایل‌ های تصویری و ویدئویی را درون سایت خود آپلود و بارگذاری کنید آن ها را کاملاً بهینه ‌سازی کرده و به سایز و فرمت مناسب در بیاورید.

افزایش امنیت سایت

سایتی که از امنیت پایینی برخوردار باشد به طور دائم در معرض انواع ویروس و بدافزار بوده یا می ‌تواند توسط افراد سودجو هک شود. شما باید به طور مرتب از امنیت سایت خود اطمینان حاصل کنید و سطح ایمنی آن را در برابر هر نوع تهدید افزایش دهید. به هر میزان که سایت ایمن ‌تری داشته باشید سرعت آن نیز افزایش خواهد یافت.

سایت ‌هایی با درجه امنیت بالا سرعت بارگذاری بسیار بالایی نیز دارند. برای افزایش امنیت سایت راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد. یکی از این راهکارها استفاده از افزونه ‌های امنیتی است که بایستی برای انتخاب این افزونه ‌ها نهایت حساسیت و دقت را به خرج دهید.

حجم ترافیک

حجم ترافیک برای هر وبسایت متفاوت است. برخی از وب سایت‌ های بسیار بزرگ و معتبر روزانه میلیون ‌ها بازدید دارند. این سایت ‌ها برای اینکه بتوانند خدمات شایسته ‌ای را در اختیار مخاطبان خود قرار دهند بایستی از پهنای باند کافی برخوردار باشند. در صورتی که هاست در اختصاص دادن پهنای باند مورد نیاز با محدودیت مواجه بوده و نتواند آن را پشتیبانی کند، سرعت سایت به شکل چشمگیری افت خواهد کرد.

اینگونه ممکن است حتی حجم بالای ترافیک سایت باعث ایجاد اختلال در عملکرد سایت شده و آن را shot down کند.( یعنی در چنین شرایطی ممکن است سایت اصلا بالا نیاید.) با اینکه حجم بالای ترافیک یک نشانه بسیار خوب و امید بخش است. اما در صورتی که مدیریت سایت تدابیر لازم را برای چنین شرایطی نیاندیشیده باشد ممکن است سرعت سایت کاهش پیدا کرده و به همین ترتیب نرخ پرش سایت نیز افزایش پیدا کند. پس اگر تمایل دارید تا بیزینس خود را از این مشکل دور نگه دارید، لازم است به طور مرتب پهنای باند سایتتان را چک کنید.

بررسی سرعت سایت در مرورگرهای مختلف

هر مرورگر برای باز کردن وب سایت ‌های مختلف رفتار متفاوتی را از خود نشان می ‌دهد. ممکن است سایت شما در یک مرورگر خاص سرعت بالایی داشته و در مرورگری دیگر از سرعت پایینی برخوردار باشد. پس نمی ‌توان تاثیر مرورگر را بر روی سرعت سایت نادیده گرفت.

برای اینکه از سرعت سایت خود روی مرورگرهای مختلف اطمینان حاصل کنید، بایستی به صورت مرتب و مداوم وضعیت سایت را در هر مرورگر چک کنید و در صورت وجود هرگونه مشکل آن را برطرف نمایید. از آن جایی که کاربران از طریق دستگاه ‌های الکترونیکی و مرورگرهای مختلف وارد سایت شما می ‌شوند، بایستی برای بهبود سرعت سایت خود حتما این موضوع را در نظر داشته باشید. 

استفاده از ابزارهای تست سرعت سایت

خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی به کمک بسیاری از مدیران وب سایت آمده و امکاناتی را در اختیار آن ها قرار داده تا بتوانند به کمک این ابزارها سرعت سایت خود را ارزیابی کنند. ممکن است شما تمامی ترفندهای ارائه شده را بر روی سایت خود انجام داده باشید و حال تصمیم بگیرید تا سرعت سایتتان را تست کنید. برای این کار می ‌توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید.

یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در این مورد Google Page Speed Insights است. گوگل با کمک ابزار خود، کد صفحه ‌ای که در اختیار آن قرار داده ‌اید را به طور دقیق بررسی کرده و با شناسایی مشکلات آن، راهکارهایی را پیش پای شما می‌گذارد. اخیراً نیز امکاناتی به این ابزارها افزوده شده تا شما بتوانید مدت زمانی که یک صفحه برای کاربران لود می ‌شود را مشاهده کنید. 

 

/

ثبت نظر

نظرات کاربران

مقالات مرتبط

همه مقالات